U bevindt zich hier: Over IVN-Rooi Het bestuur Huishoudelijk reglement  
 HET BESTUUR
Huishoudelijk reglement
Lief en Leed
 OVER IVN-ROOI
Het bestuur
Natuurgidsen

HUISHOUDELIJK REGLEMENT
 

HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN HET IVN Sint-Oedenrode,
VERENIGING VOOR NATUUR- EN MILIEUEDUCATIE,
AFDELING SINT-OEDENRODE


Artikel 1. Leden/donateurs

1. De vereniging kent actieve leden, huisgenootleden en donateurs.
2. Actieve leden ontvangen het verenigingstijdschrift Mens en Natuur.
3. Donateurs:
a. mogen aan alle activiteiten van de afdeling deelnemen die niet
exclusief voor leden zijn,
b. ontvangen het jaarverslag,
c. ontvangen niet het verenigingsblad Mens en Natuur.
4. Een huisgenoot-lid is een lid dat op hetzelfde adres woont als een gewoon lid.
Een huisgenoot-lid heeft dezelfde rechten en plichten als een gewoon lid, maar
ontvangt niet de verenigingsblad zoals Mens en Natuur.
5. Contributie/donatie
a. De hoogte van de contributie/donatie wordt door de Algemene
Ledenvergadering vastgesteld op voordracht van het bestuur,
b. Actieve Leden en donateurs die 31 maart nog niet betaald hebben
krijgen een herinnering toegestuurd. Als zij op 1 juni nog niet betaald
hebben, krijgen zij een aanmaning toegestuurd. Hierop wordt vermeld
dat zij per 1 juli uit het bestand verwijderd zullen worden, als zij de
contributie dan nog niet betaald hebben.
c. Personen die na 30 juni van het betreffende jaar lid worden, hoeven
voor de rest van dat jaar maar de helft van de jaarlijkse contributie te
betalen. Personen die na 30 september lid worden, hoeven voor de rest
van dat jaar maar een kwart van de jaarlijkse contributie te betalen.
d. Voor de verschillende soorten leden en donateurs wordt de contributie /
donatie als volgt:
- actieve leden € 19,00
- huisgenootleden € 9,00
- donateurs tenminste € 10,00
6. Schorsing
a. Het afdelingsbestuur kan met meerderheid van stemmen besluiten een
lid langs schriftelijke weg een schorsing op te leggen waarbij de
redenen tot de schorsing moeten worden vermeld.
b. Het geschorste lid is bevoegd binnen een maand na ontvangst van de
kennisgeving schriftelijk in beroep te gaan tegen de schorsing bij het
districtsbestuur.
c. Per geval stelt het districtsbestuur een commissie van onderzoek in
bestaande uit drie personen. Deze commissie geeft binnen een maand
advies aan het districtsbestuur. Het districtsbestuur doet vervolgens
binnen een maand doch uiterlijk twee maanden na ontvangst schriftelijk
uitspraak, waarvan zowel het afdelingsbestuur als het lid in kennis
worden gesteld.
d. Na de uitspraak over de schorsing volgt oftewel de procedure tot
ontzetting uit het lidmaatschap dan wel eerherstel van het lid.

Artikel 2. Het bestuur

1. Het bestuur kan uit zijn midden een dagelijks bestuur benoemen. Dit moet dan
minimaal bestaan uit: de voorzitter, de secretaris en de penningmeester. Het
dagelijks bestuur is verantwoording verschuldigd aan het afdelingsbestuur.
2. Taak van de voorzitter. De voorzitter:
a. behartigt de algemene gang van zaken in de afdeling,
b. geeft leiding aan de bijeenkomsten van het afdelingsbestuur en het
dagelijks bestuur en aan de coördinatorenvergadering.
c. zit de Algemene Ledenvergadering van de afdeling voor,
d. onderhoudt de interne en externe contacten,
e. rapporteert de activiteiten van het bestuur aan de leden,
f. bemiddelt bij interne geschillen.
3. Taak van de secretaris. De secretaris:
a. coördineert het secretariaat,
b. behartigt de inkomende en uitgaande correspondentie van het bestuur
van de afdeling,
c. is verantwoordelijk voor het secretariaatsarchief van de afdeling,
d. maakt verslagen of besluitenlijsten van bestuurs- en algemene
ledenvergaderingen,
e. stelt het jaarverslag samen in overleg met de bestuursleden,
f. stelt in overleg met de voorzitter de agenda op voor vergaderingen en
verstuurt de uitnodigingen,
g. is verantwoordelijk voor de ledenadministratie van de afdeling,
h. het verstrekken van informatie aan derden.
4. Taak van de penningmeester, De penningmeester
a. draagt zorg voor beheer en bewaking van de afdelingsfinanciën en het
signaleren van ontwikkelingen naar het bestuur,
b. beheert de bank- en girorekeningen van de afdeling,
c. houdt de boekhouding bij van de afdeling, i
d. s verantwoordelijk voor de financiële stukken,
e. stelt eenmaal per jaar een financieel verslag op ter goedkeuring van de
Algemene Ledenvergadering, met daarin een staat van baten en lasten,
f. maakt op basis van werkplannen van de werkgroepen een begroting
van inkomsten en uitgaven voor het volgend jaar, in overleg met de
andere bestuursleden. Deze begroting wordt aan de Algemene
ledenvergadering ter goedkeuring voorgelegd,
g. draagt zorg voor de inning van de contributie/donatiegelden,
h. regelt de contacten i.v.m. subsidie.
5. Rooster van aftreden
Het bestuur stelt het rooster van aftreden vast. De aftredende is slechts
eenmaal direct herkiesbaar. Wie in een tussentijdse vacature wordt benoemd
neemt op het rooster de plaats van zijn voorganger in, met dien verstande dat
hij in ieder geval eenmaal herkiesbaar is. In afwijking van het gestelde in artikel
10 van de statuten, kan met goedkeuring van de Algemene Ledenvergadering
in bijzondere gevallen de maximale bestuurstermijn met één jaar verlengd worden.
6. Bestuursvergaderingen
a. Het bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter, met inachtneming
van een termijn van tenminste zeven dagen. De bijeenroeping geschiedt
door toezending aan alle bestuursleden van een schriftelijke oproep met
agenda en vergaderstukken.
b. Indien de voorzitter van het bestuur geen gevolg geeft (binnen zeven
dagen) aan het verzoek van minimaal twee bestuursleden tot het
bijeenroepen van een bestuursvergadering, kunnen de verzoekers zelf
tot die bijeenroeping overgaan voor rekening van de vereniging op de
wijze waarop de voorzitter de vergadering bijeenroept.

Artikel 3. Algemene Ledenvergadering

1. Het bestuur belegt in ieder geval één maal per jaar een Algemene
Ledenvergadering. Hierbij komt in ieder geval aan de orde:
a. de plannen en de begroting van de werkgroepen voor het komende jaar,
b. verslag van de activiteiten van het afgelopen jaar, met financiële
verantwoording.
c. beleidsplannen van de werkgroepen en het beleidsplan van het bestuur,
d. overleg over lopende zaken.
2. Financiën: de penningmeester beheert de financiën van de werkgroepen.
Werkgroepen kunnen indien zij dat wensen, gebruik maken van een kleine kas.
Zij kunnen daaruit uitgaven doen binnen de goedgekeurde begroting van de werkgroep.
Van alle gedane uitgaven dient de coördinator betalingsbewijzen/bonnen te overleggen
aan de penningmeester. Investeringen dienen altijd in overleg met het bestuur plaats te
vinden; dit om doublures te voorkomen. Alle roerende en onroerende goederen door een
werkgroep verkregen zijn eigendom van de afdeling.

Artikel 4. Werkgroepen

1. Het bestuur belegt tenminste twee keer per jaar een bijeenkomst voor actieve leden.
De coördinatoren van de werkgroepen worden geacht hierbij aanwezig te zijn.
Wanneer zij zelf niet kunnen dient er een vervanger te komen.
a. thema's worden dan op elkaar afgestemd
b. overleg over lopende zaken

Artikel 5. Website

1. Het doel van de website is:
a. contact bevorderen tussen de actieve leden van de afdeling onderling,
b. de doelstellingen van de vereniging naar buiten uitdragen,
c. actieve leden, donateurs en derden informeren over activiteiten van de
afdeling
d. voorlichting geven over zaken betreffende landschap, natuur en milieu.
2. Het bestuur kan te allen tijde gebruik maken van de website wanneer het dat in het
belang van de vereniging nodig oordeelt.
3. Het bestuur is uiteindelijk verantwoordelijk voor de inhoud van de website.

Artikel 6. Wijziging huishoudelijk reglement

De Algemene Ledenvergadering kan tot wijziging van dit reglement besluiten, mits
het voorstel tot wijziging op de agenda van de vergadering is vermeld.

Artikel 7. Ontbinding

Bij ontbinding van de vereniging blijft het bestuur in functie zolang als nodig is en
zorgt voor de liquidatie.

Artikel 8. Onkostenvergoedingen

1. Uitgaven welke zijn gedaan in verband met de organisatie en/of het
leiden/begeleiden van een afdelingsactiviteit (niet de deelname aan een IVN-
activiteit) kunnen worden gedeclareerd bij de penningmeester van de afdeling.
Voor vergoeding komen alle werkelijk gemaakte kosten in aanmerking tegen
overlegging van de rekening/bonnen. Kosten gemaakt voor vervoer worden in
principe niet vergoed.
2. Actieve leden die in het belang van de vereniging een cursus volgen, kunnen
na voorafgaande goedkeuring door het bestuur, een vergoeding ontvangen
van de cursuskosten, met de verwachting dat zij tenminste twee jaar de
opgedane kennis binnen het IVN benutten.

Artikel 9. Slotartikelen

1. Dit reglement treedt niet in werking dan nadat het met meerderheid van
stemmen door de Algemene Ledenvergadering is vastgesteld.
2. Wijzigingen van dit reglement kunnen met meerderheid van stemmen door de
Algemene Ledenvergadering worden aangebracht.
3. Dit reglement dient ter inzage te zijn bij de secretaris terwijl het tijdens iedere
Algemene Ledenvergadering aanwezig dient te zijn.
4. Voor overige bepalingen wordt verwezen naar de statuten.